Saturday, November 15, 2014

Kisah Mak Tang ( Mak ngah berpantang)



Kali ni, nak share kisah time berpantang tempoh hari..bulan puasa lak tuh..adoi...kena struggle nak pulun ganti puasa nanti..kuikuikui..

masa bersalin kali kedua tu rasa syukur sangat sebab sakit x lama..ngah shopping2 kat kedai pak medin..rasa contraction tu dtg..aihh lain macam ni..rasa bukan contraction tipu2 dah ni..cepat2 balik, mandi, solat maghrib...dan makan nasi..pergh..sempat makan tau..sebab mengandung sulung banyak citer sadis so kita overcome di episod kelahiran kedua ni kan..kira cam belajar dari pengalaman..ecece..

masa tu beberapa hari lagi nak puasa..dalam 2 minggu lagi dengan edd saya..kira kes terberanak awal 2 minggu la ni..apa taknye...time peknen x duk diam je kejenya..jalan sana jalan sini..

Alhamdulillah proses kelahiran sangat mudah dan cepat..sakit bersalin tu memang sakitlah..bab jahit la paling ngeri..tanpa ubat bius dijahit hidup2 3 lapisan kulit..agak2 sakit x? pastu kes doktor silap jahit kena jahit sekali lagi tu x usah citerlah betapa sakitnya kan..2x jahit..mau x sakit kan..hanya Allah saja yang tahu...teingat pulak reaksi cuak bila bidan kata kat doktor.."eh, bleeding teruk ni doktor..doktor salah jahit ni..x kemas bla bla bla bla...aku x dengar dah..rasa cam pitam tapi mata celik..aduh..tidak dapat kubayangkan....eh eh, xnak citerlah..kata entry berpantang tadi..bukan entry proses bersalin..kan?

ok, back to the point..pas bersalin saya dipindahkan ke wad bersalin berisiko rendah di presint 8..tadi bersalin di Hospital Putrajaya di presint 7..wad penuh..pastu xde kes kecemasan so bolehlah dipindahkan ke Wad Bersalin Berisiko Rendah di presint 8..naiklah daku ambulans sambil dukung baby...jalanlah kaki kedek-kedek..langkau kaki naik ambulans punyalah tinggi..dalam hati kang koyak jahitan aku ni camne..seram2..sampai presint 8 jalan kaki pula sambil dukung anak panjat tangga n gi wad sendiri..maklumlah kul 2-3 pagi xd orang nak layan kot..nurse sorang je bawak dokumen2 dia..maka berjalanlah aku seorang diri..eh, macam sedih pula..x sedihlah..happy sgt dapat baby..x lama lepas tu husband datang ngen mak n anak sulungku..diaorg follow belakang ambulans tadi..tapi xleh teman..so tinggallah aku n baby di wad..

masuk je bilik, saya terus keluarkan vitamin untuk saya makan..dah prepare awal2 dah..dahla bleeding tadi..kena bertindak segera la kan..hospital x bagi pape pun..bagi ucapan tahniah pun x..sume ngantuk kot..sape suh beranak malam2 buta..hehe..

masa tu saya terus bancuh air isotonik tanpa gas (bukan 100plus okeh) untuk baikpulih tenaga saya..eh, korang ingat senang ke nak meneran..guna tenaga kuasa penuh tau..

ni la rupa air isotonikku

Pergh..kuminum air atlit2 minum beb..

lepas tu mata melalak cerah..xngantuk pulak nak tido sampai esok pagi..ala..berapa jam je pun tinggal sebelum hari siang..sape suruh minum air isotonik sgt kan..mulalah bertenaga cam nak bersukan gayanya..tapi kalau x minum, badan ni lembik lemah x bermaya..cam bersalin yang sulung sebelum ni..pas warded tu rasa cam ok tapi tetiba kepala toink toink..cam berpusing je..nasib x pitam kan..dahla kena g toilet sorang2..kalau rebah kat situ camne la kan..nauzubillah..

sebelum makan sarapan esok paginya, saya telan dulu zinc complex untuk tujuan merawat luka dalaman dan luaran..almaklumlah melahirkan seorang manusia seberat 2.9kg..bukannya sebesar biji kacang kan..mau perut n tut..tut tak rabak? luka dalaman yang paling banyak perlu dibaikpulih apatah lagi luka jahitan..ngeri2..selain daripada sembuhkan luka, zinc complex ni elak jangkitan kuman tau..ibu bersalin ni kan kena pakai pad..darah nifas banyak kuar..terperap je..jadi kecenderungan nak terkena jangkitan kuman tu tinggi..

walaupun duk di hospital..saya x makan makanan yang hospital sediakan..takut..pagi2 dah bagi roti jem kacang..x kenyang 1 hal..kacang tu mak saya x bagi makan..time lunch dapat lauk ayam tapi x berani lagi makan..mak jugak yang cakap..hehe..kudengar cakap mak daripada doktor..ekeke..so saya akan tunggu makanan yang mak saya bawa baru saya makan..makanan yang hospital bagi tu dah ada orang tolong habiskan..husband ler...xkan nak biar membazir je kan..kikiki..biasa mak akan bawa nasi lembik2 sket dengan ikan panggang..dan sedikit sayur bening..nanti dah lama sket barulah mak akan bagi makan ayam, daging dll..

korang nak tahu set berpantang yang saya amalkan x? 

masa anak sulung dulu saya pernah try set berpantang bersumberkan herba2 daripada jenama terkemuka..kalau sebut sume org tau punya..tapi disebabkan ketidakserasian dengan badanku mungkin..saya kena sembelit..pergh..dasat time tuh..ingat sampai bila2 punya..bab sembelit time pantang adalah antara perkara ngeri selain daripada kes jahit-menjahit..huhu..teringat masa pas bersalin anak sulung..xde rasa nak membuang air besar..campur takut jahitan tertetas lagi..seminggu pertama camtu..dah seminggu baru nak rasa nak membuang, mulalah sembelit..dashyat giler..minum ubat pun x jalan..dahla rasa cecair tu geleman ai..memang berdrama nangis2 dalam toilet..sampai sy kena buasir tau..episod sembelit bukan habis kat situ je..sampai habis pantang nak habaq mai..serik..bahagian baby kesian jugak..anak sembelit la cirit la..

hmm...itulah saya rasa syukur sangat bila consume Shaklee ni..daripada hamil lagi bab gi tandas ni line clear lah..senang je..tiap2 hari lak tu..hari pertama bersalin pun dah berjaya membuang air besar dengan jayanya..xyah teran2..jadi x risau pada jahitan takut tertetas ke apa ke kan..kurang stress..xd dah sesi drama2..itulah peranan ostematrix dan omega dalam membantu masalah penyahtinjaanku..

oleh sebab semasa hamil saya amalkan set kehamilan Shaklee dan amat berpuas hati dengan perubahan diri saya..jadi saya teruskan lagi dengan set bersalin..alah..cuma tambah beberapa item je lagi..sebab ada vitamin dalam set hamil tu yang diperlukan ketika bersalin..haa..jemput tengok set bersalin yang saya amalkan..bagi saya memang thumbs up! kalau ada rezeki anak lagi lepas ni, takku berpaling mencari yang lain..haa..sampai gitu sekali puas hatinya..kerana bukan dengar cakap2 orang, tapi saya alaminya sendiri..Alhamdulillah syukur Ya Rabb..


Set bersalin/berpantang yang memang best sangat

kepada ibu-ibu yang tengah mencari set bersalin yang paling best, saya cadangkan set tersebut..saya sangat berpuas hati kerana badan saya sentiasa rasa bertenaga dan cergas, x sembelit, susu meriah dan luka cepat sembuh..walaupun terpaksa berjaga malam untuk menyusukan baby..saya x sakit pinggang seperti kelahiran sebelum ni..baby pun tido manjang sebab kenyang..hmm..aman damai la pendek kata..boleh layan si kakak lagi..si baby x banyak ragam..memang senang..so xdelah stress sangat untuk saya spend masa bertungku, tidur dll..

kalau nak dibandingkan dengan bersalin yang pertama, mak saya selalu tegur muka pucat, asyik2 penat..ngantuk..sakit belakang dan sakit pinggang sangat menyusukan anak..dengan masalah susu badan x banyak (next time saya citer ye)..memang sangat stress..rasa cam tertekan sangat dapat baby..x baik kan..mungkin ianya berlaku kerana hasutan syaitan pada diriku yang tengah berhadas kan..tapi bila difikir-fikir, dikenang-kenang..saya rasa badan saya tak bertenaga kerana nutrisi x mencukupi..bukankah ibu yang sihat bermula dengan nutrisi yang betul? harapkan vitamin hospital bagi berapa biji je dia bagi vitamin k..pastu saya berpantang dengan set bersalin tradisional..memang mengharapkan sepenuhnya daripada pemakanan harian..tapi cukupkah?

Sebab tu berpantang kali ni saya rasa sangat sihat dan bertenaga..bila badan saya sihat, minda saya jadi positif..di situ saya dapat elakkan daripada fikir yang bukan2..rasa yang bukan2..jadi tempoh berpantang saya menjadi sesuatu yang menggembirakan..sebab tu saya suka sangat pada vita-lea dan ESP..bila badan saya sihat, minda saya positif..secara tidak langsung saya dapat menyusukan baby dengan gembira..dan penyusuan kali ni sesuatu yang amat indah..susu saya meriah dari minggu pertama lagi..saya sangat enjoy breastfeeding moment..oh, syukur!

luka saya pun cepat sembuh tau..saya juga x rasa sakit dan ngilu pada tempat jahitan..saya ni penakut orangnya..bab imagine yang bukan2 memang nombor satu..1 lagi mak cakap saya ni tidur x duk diam..pusing kiri pusing kanan..mana saya sedar time saya tido tu kan..sampaikan mak kata gerun nengoknya..memikirkan jahitan tuh..kang mak ikat masa tidur xnak bagi bergerak baru tahu..nasib baik saya consume vitamin C, ESP dan zinc complex..memang fungsinya menyembuhkan luka..

Selain tu, b-complex tu bukan je untuk ibu hamil dapatkan asid folik je..ibu berpantang sangat perlukannya sebab ia berperanan untuk stabilkan hormon, memanaskan badan dan yang paling penting elak stress..ibu berpantang xleh stress2 nanti takut meroyan atau post-natal depression..nauzubillah..ibu berpantang kenalah happy2 je kan..nak layan diri lagi, baby lagi..suami dan anak2 yang lain pun lagi kan..

korang cubalah..memang pilihan terbaik.



Anak solehah mama..

sekarang ni, babyku itu dah berumur 1 tahun 4 bulan..jadi anak solehah ye sayang..=)


Sesiapa yang berminat untuk merasai tempoh berpantang dengan set kehamilan ni bolehlah menghubungi..




healthy nutriverse..
beauty is where health is..


No comments:

Post a Comment